Noordwijkse winkeliers balen van de nieuwe harde lockdown. Zo vlak voor de feestdagen resulteert de verplichte sluiting in een groot gemis van omzet. “Je gaat een maand aan inkomen missen, daar moeten we wel even van herstellen.”
Door Gwen Ouwehand
Afgelopen weekend werd in de persconferentie bekendgemaakt dat Nederland weer in harde lockdown gaat. Dat betekent onder andere een sluiting van de horeca en van de niet essentiële winkels.
Marieke Deckers van Huis aan Zee in Noordwijk noemt deze lockdown onzinnig en onverwachts. “We hebben niks kunnen voorbereiden. Als we zondag nog open mochten blijven, hadden we nog een laatste uitverkoop kunnen plannen”, vertelt ze. “Nu houden we spullen over waar we niet op hebben gerekend.” Wel doet de Noordwijkse winkel aan een click en collect. “Dat is wel te doen, maar je haalt nooit je normale omzet.”
Wim van den Berg, eigenaar ‘van den Berg Bloemsfeer en meer’, zegt het lastig te vinden. Vooral omdat deze sluiting vlak voor de feestdagen heeft plaatsgevonden. “We zijn druk bezig met onze sociale media om via die weg onze bloemen te verkopen”, vertelt de ondernemer uit Noordwijkerhout. Van den Berg zegt dat de situatie niet meevalt en dat het even schakelen is, maar hij ziet wel licht aan het einde van de tunnel.
Ook Rian Hogeboom van Stoffig Stel in Noordwijkerhout vindt deze sluiting vervelend. “Je gaat een maand aan inkomen missen, daar moeten we wel even van herstellen.” Tijdens deze lockdown maakt de brei- en haakwinkel gebruik van een click en collect en wordt de online winkel bijgehouden. “Ik ben benieuwd of het bij deze paar weken blijft, maar ik heb er wel goede hoop op.”